Sve, baš sve- Osvrt (Nicola Yoon)

Sve, baš sve


Autor: Nicola Yoon
Izdavač: Znanje 
Žanr: Young adult
Br. stranica: 302 


Možete li zamisliti da bolujete od bolesti koja vas odvaja od čitavog svijeta? Bolest koja vas zaključa u sobu i ne dopušta da provirite nosom kroz prozor. Madeline Whittier ne samo da može zamisliti nego živi takav život već sedamnaest godina...





Bolujem od rijetke i slabo poznate bolesti. Ukratko, alergična sam na sve, na cijeli svijet. Ne napuštam kuću, zapravo nisam izašla iz nje već sedamnaest godina. Jedini ljudi koje viđam su mama i moja njegovateljica Carla. No jednog dana pred susjednom kućom pojavio se kamion za selidbe. Pogledala sam kroz prozor i ugledala njega. Visok je, mršav i sav u crnom - crna majica, crne traperice, crne tenisice i crna kapa koja mu potpuno prekriva kosu. Zamijetio me kako virim kroz prozor i uzvratio pogled. Gledali smo se bez treptanja. Nisam mogla odvojiti oči od njega. Zove se Olly. Možda i ne možemo predvidjeti budućnost, ali ponešto ipak možemo. Na primjer, sigurna sam da ću se zaljubiti u njega. I to će sasvim sigurno biti prava katastrofa.
"Nas dvoje jedno kraj drugoga i čitav svijet između nas. Ali riskirat ćemo sve... radi ljubavi. "

Za ovu knjigu nisam čula dok je nisu preveli, no dosta njih je ludilo za njom puno prije. Nakon što sam pročitala sažetak ove knjige, činilo mi se kao da će to biti jedna od boljih knjiga koje ću pročitati ove godine. Djevojka koja boluje od bolesti koja ju je lancima prikovala za kuću - zvuči poprilično originalno, zar ne? I je. Nisam pročitala ništa slično do sada, ali odmah na početku ću reći kako imam nekoliko zamjerki - doći ćemo do toga. 

Knjiga započinje Maddy-nim rođendanom te kao i svake godine slavi ga sa svojom majkom. Filmska večer, fonetski scrabble, tradicionalna rođendanska torta s biskvitom od vanilije i glazurom koja je također od vanilije... takav je svaki rođendan od kada zna za sebe. Svakodnevni pregledi su samo dio kolotečine na koju se morala naviknuti - i prihvatiti.
"Zapravo postoji samo jedna želja - čarobni lijek koji bi mi omogućio da trčim vani slobodno poput divlje životinje, ali ja ju nikad ne zaželim jer se ne može ispuniti."
Iako je njezina majka doktorica, svakodnevno već dugi niz godina dolazi medicinska sestra Carla. Za Maddy ona nije samo medicinska sestra, nego i jedina prijateljica koju ima. Jednog danas stvari se promijene kada se u susjedstvo doseli mladić njezinih godina. Osim fonetskog scrabblea sada ima novu zanimaciju - špijuniranje s prozora.

Istu večer, mladić imena Olly i njegova sestra dolaze na vrata s groznim kuglofom. On je primijetio Maddy na prozoru i nadao se kako će je upoznati, ali njezina majka ljubazno odbija kuglof, poželi im dobrodošlicu u kvart i zatvori vrata.

Nekoliko dana Maddy i Olly se promatraju kroz prozor.Moram priznati kako sam obožava dio u kojem Olly daje infuziju kuglofu, a sljedeću večer ga pokapa. Sve je to bila šala kako bi još više privukao njezinu pažnju.



Tu istu večer izmijene brojeve mobitela i počinju se dopisivati. Malo po malo zaljubljuju se jedno u drugo. Maddy više ne provodi večer igrajući društvene igre s mamom, nego zatvorena u sobi kako bi se mogla dopisivati s Ollyem.

Olly dolazi kod Maddy, zahvaljujući medicinskoj sestri Carli koja je rekla kako može doći pod nekoliko uvjeta: Da je na drugom kraju sobe, nikako nema dodirivanja i njezina majka ne smije doznati. Često je dolazio kod nje kada bi njezina mama bila na poslu, te su se dogovorili da jednu večer dođe kod nje.

Tada se dogodio i prvi poljubac. Cijelo vrijeme sam čekala taj dio (mislim, tko ne bi?) iako je bio malo predvidljiv. Maddy se veže za Ollya i više nego što bi trebala. E sada, cijelo vrijeme vam u principu pričam o slatkoj Maddy, ali tko je Olly?

Olly je dečko koji dolazi iz malo problematične obitelji. Otac često pije i zlostavlja njegovu majku, sestru i njega. Voli matematiku - tko bi rekao, ha? I bavi se 'parkourom'. Nekoliko dana nakon njihovog poljupca, Olly se počinje svađati s ocem, a završi s fizičkim konfliktom. Maddy, vidjevši to sa svojeg prozora, nerazmišljajući istrči van.


Tada počinje pravi zaplet. Neću vam više puno toga reći, ionako sam se previše raspisala. Nakon svega toga, događa se ono što smo svi očekivali. Maddy više ne može živjeti zatvorena u kući u bježi s Ollyem na Havaje. Ljubav čini čuda. Ponekad zbog ljubavi riskiramo apsolutno sve, pa čak i život ako smo sigurni da je to ono pravo. Tada mi je njezina bolest postala sumnjiva. Kako osoba koja pati od tako teške bolesti može bez problema letjeti i provesti dan - dva bez ikakve reakcije? No dobro, rekla sam si 'imala je sreće'. Ta sreća ju brzo napušta i dobije napadaj.






Ono što me toliko iznenadilo u ovoj knjizi je odnos između majke i kćer. Njih dvije su bile povezane na poseban način i mislim da svaka majka sanja o takvom odnosu, ali dijete u tim godinama baš i ne. To ne znači da manje volimo svoje roditelje, samo imamo potrebu istraživati i tražiti sebe. To je Maddy uskraćeno. Znala je da će povrijediti majku svojim odlaskom, ali morala je to napraviti. Svi bi to napravili na njezinom mjestu.


Sada ću doći na dio koji me pomalo razočarao. Realno svima nam je postalo jasno da Maddy ne boluje od nikakve bolesti (ili barem ste sumnjali). Taj dio nakon što ona doznaje kako nije bolesna, napisan je površno. Zamislite se u njezinoj situaciji. Iskreno, ja ne bi imala snage kupovati kartu i tražiti dečka kojeg volim. Napravila bi to s vremenom, ali prvo bi mi trebalo da dođem sebi od svega. Jednostavno mi kraj ne štima. Vjerojatno ćete me sada svi zamrziti, ali tako je.






Kada se sve zbroji i oduzme, knjiga je doista dobra. Pomalo bajkovita, ali dobra. Ljubav je ono što vodi ovaj roman, ali također je riječ i o drugim bitnim stvarima. Govori o prihvaćanju života onakav kakav je, o roditeljskoj sebičnosti, o obiteljskom nasilju, o bolesti...

Vjerojatno ću još koji put pročitati ovaj roman, čisto da se izgubim u takvoj ljubavi. Javite mi svoje dojmove nakon čitanja ove knjige.

Oh i da, skoro sam zaboravila napomenuti kako obožavam crteže iz knjige. Osim Malog princa, to je jedina knjiga koja ima dosta ilustracija. Omiljene ću vam postaviti na kraju ovog posta. Knjiga je ekranizirana, Kao i obično... knjiga je bolja hahaha, ali to vam više ni ne moram govoriti kad znate da ću to reći!


Čitamo se uskoro! Vaša Foptica :)




















Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Greška u našim zvijezdama - osvrt (napokon!!)

Koliba- Ruši religijske stereotipe!

Vikend u Parizu: Jojo Moyes - Osvrt